Ve chvíli, kdy letadlo překročí rychlost zvuku, začnou zvukové vlny, které se od letadla šíří, narážet samy do sebe (zjednodušeně řečeno). Výsledkem je zvuk připomínající explozi, který se šíří do všech směrů od letadla.
Častým omylem je, že ke třesku dochází pouze jednorázově, při překročení zvukové bariéry. Ve skutečnosti ale tento zvuk vydává letadlo po celou dobu, co se pohybuje rychleji, než zvuk.
Třesky jsou na zemi slyšet v oblasti přímo pod a v okolí trasy nadzvukového letadla (této zóně se říká "červený koberec"). Hlasitost třesku závisí nejen na rychlosti letadla, ale také na jeho aerodynamickém profilu nebo vzdálenosti od letadla. Velmi hlasitý třesk může způsobit i vysypání okenních tabulek, což se může stát například při nízkém průletu nadzvukové stíhačky.
Aerodynamický třesk můžeme – i když v menším – slyšet i jindy. Třeba při explozi výbušnin nebo při práskání bičem. Konec biče totiž na malou chvíli překročí rychlost zvuku, čímž je typický zvuk způsoben.