Boeing začíná pracovat na letadlu, které by nahradilo jejich nejoblíbeněšjí model 737NG. Jednou z možností je od základu nový letoun, druhou možností jsou dílčí úpravy.
Evropský konkurent Boeingu představil nový letoun, který lákal na nižší spotřebu oproti Boeingu 737NG. Začal závod s časem.
Vedení Beoingu rychle schválilo vylepšení aktuální verze 737 NG, aby předběhlo Airbus. Verze MAX dostala nové motory.
Motory LEAP pro 737 MAX
Nový letoun měl původní kontrukci, ale posunuté motory. I kvůli tomu potřeboval stabilizační systém MCAS.
MCAS nebyl uveden v manuálu pro piloty
Nové letouny 737 MAX vzlétly oficiálně v květnu 2017 a byl o ně mezi aerolinkami okamžitě velký zájem.
Let Lion Air Flight 610 se 29. října 2018 zřítil do moře. Prvotní vyšetřování poukazovalo na problémy s MCAS a senzory náběhu.
Letoun indonézské společnosti Lion Air
10. března havaroval let etiopských aerolinek. Nehoda byla na první pohled podobná nehodě Lion Air. Opět nefungovalo čidlo náběhu, aktivoval se systém MCAS a letoun se zříti navzdory snahám pilotů.
Letoun etiopcké společnosti Ethiopian Airlines
Ještě v březnu následovalo uzemění všech letounů 737 MAX na světě. Začíná vyšetřování a oprava software.
Vycházejí zprávy, které ukazují různou míru zavinění pilotů, aerolinek i údržbářů. Shodují se na tom, že klíčovou příčinou nehod byl stabilizační systém MCAS a málo času pro piloty.
Koncem roku 2020 a začátkem 2021 postupně Boeing 737 MAX prošel všemi certifikacemi nutnými pro obnovení letů.
Boeing vyplatil rekordní dvě a půl miliardy dolarů, přiznal chybu, nikoli vinu. V rámci dohody mohou pokračovat trestní řízení s konkrétními viníky.
V říjnu 2021 padla první trestní žaloba proti bývalému zaměstnanci Boeingu. Testovací pilot Mark Faulkner byl obviněn z podvodu a zatajování informací regulátorovi.