„V centru jsou zóny příliš levné a vyšší ceně za druhé auto se dá snadno vyhnout. Základní cena by měla být vyšší, zhruba by měla odpovídat předplatnému na veřejnou dopravu,“ míní. Město na to má dokonce zpracovanou odbornou studii, bojí se s ní ale pracovat. V nejužším centru může dávat smysl i veřejná výstavba garáží pro rezidenty – pokud se ale současně podaří odstraňovat parkovací stání z povrchu. Curych v roce 1996 zastropoval počet parkovacích míst v centru. V Praze naopak mezi roky 2000 a 2015 počet parkovacích míst v centru vzrostl vlivem výstavby podzemních garáží natolik, že je zde provoz opět již zcela neúnosný.“
Totéž si myslí expertní novinář Jan Sůra z portálu Zdopravy.cz. V centrech měst je podle něj namístě výrazné zdražení parkování, neboť jde podle něj o zábor veřejného prostoru. „Není to ústavní právo, jak si mnozí myslí. Máš auto, tak je tvůj problém, kde zaparkuješ.“
Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) si ale nemyslí, že zdražování je cesta. Především proto, že nyní, kdy zdražuje v podstatě vše, by nebylo vhodné, domnívá se, zdražit lidem ještě i parkování.
Podle Fillera je ale třeba si přiznat, že k tomu mít vlastní auto ve čtvrti postavené do poloviny dvacátého století by člověk měl mít daleko silnější důvody, než je jen cestování na chatu, týdenní nákup nebo přeprava děti na kroužek. Ve vnitřních městech, tam, kde je kvalitní veřejná doprava, nedává dle něj auto smysl. „Tohle je ovšem kulturní a politická záležitost. Politici jsou dnes schopni slíbit vám i to, že jedna plus jedna jsou tři, a stejný nesmysl je i to, že lidé mají nárok zaparkovat do ulice před činžák na každý byt dvě auta a město jim to má v co největší míře umožnit,“ dodává.
Na sídlištích ještě plochy k výstavbě garáží jsou. Problém je v penězích. Garáže jsou drahé na výstavbu i provoz. A bez zpoplatnění stání v ulicích nebude zájem o jejich využití.
Na sídlištích experti doporučují kombinovat zřizování P+R parkovišť s výstavbou parkovacích domů v místech s největším přetlakem. S čímž souzní i Scheinherr. „Primárně musíme zabránit, aby na sídlištích volně parkovali lidé, kteří jedou z jiných krajů a dojíždějí do Prahy. Těm je třeba umožnit parkování v P+R parkovištích na příjezdu do města.“
Jako příklad uvádí nedávno otevřený parkovací dům na Černém Mostě pro 900 aut. Další vzniká v Nových Butovicích, v plánu jsou podobné na Opatově, na Dědině. Díky tomu by běžná parkovací místa u paneláků měla sloužit jen rezidentům. A místním by měly pomoci právě i P+R garáže. Přes den je podle představ vedení Prahy využijí lidé, kteří do hlavního města jezdí za prací, večer je pak vystřídají místní.
Bez modrých zón, známých z center měst, se ale na sídlištích Praha podle Fillera z AutoMatu stejně časem neobejde.
Novinář Sůra má ještě další nápad: „Jde o zavedení rezidenčního parkování plus výrazně vyšší cenu za parkování pro druhé a další auto pro domácnost, zákaz stání dodávek – sídliště není depo rozvážkových služeb.“
Na sídlištích jsou podle něj potřeba veřejné investice, které lidem zajistí služby a vyžití, aby nemuseli za vším jezdit autem. „To často nemusí, sídliště bývají na zastávkách MHD. Tam, kde není kolejová doprava, ji je třeba přivést, jako třeba do Bohnic,“ připomíná.