Anglický matematik Alan Turing v článku Početní stroj a inteligence představil svůj koncept testu, který by prověřil, zda je počítač schopen napodobit lidskou konverzaci, tzv. Turingův test.
Na letní škole v Dartmouth College se sešly autority tehdejšího výzkumu strojového učení (Marvin Minsky, Julian Gigelow, Claude Shannon...) a poprvé formálně vymezili oblast studia umělé inteligence.
"Dartmouth Workshop"
Informatik Joseph Weizenbaum naprogramoval jednoduchý konverzační program ELIZA, který napodoboval primitivní rozhovor. Původně mělo jít o parodii, ale program byl místy překvapivě přesvědčivý.
Ukázka programu ELIZA
„Do tří až osmi let budeme mít stroj s inteligencí průměrného člověka,“ uvedl v roce 1970 informatik Marvin Minsky.
V 70. letech došlo k výraznému zklamání, zprvu rychlý vývoj se znatelně zpomalil. Nápady nechyběly, ale chyběl výpočetní výkon, a brzy také finanční zdroje.
Vývojáři se soustředili na rozvoj počítačových systémů schopných řešit nějaký velmi úzce vymezený problém.
Ukázka jasně napsaných pravidel systému XCON.
Fyzik John Hopfield ukázal, že simulovaná neuronová síť může teoreticky zpracovávat informace úplně novým způsobem.
Informatik Richard Sutton publikoval dizertační práci s návrhem zpětné zpětnovazebního učení pomocí neuronových sítí.
Úspěch osobních počítačů založených na architektuře IBM odvedl pozornost firem od expertních systémů k osobní a týmové produktivitě zaměstnanců vybavených počítačem.
Firma Dragon Dictate představila komerčně dostupný program na rozpoznávání lidské řeči a její přepis na text.
Počítačový systém IBM Deep Blue poprvé v historii porazil nejlepšího světového šachistu, Garryho Kasparova. Od té doby počítače vytrvale porážejí nejlepší lidské hráče. Za svou sílu vděčil hlavně vysokému výpočetnímu výkonu.
Závěrečná pozice Deep Blue vs. Kasparov
Larry Page a Sergey Brinn rozběhli internetový vyhledávač Google založený na důmyslném algoritmu, který posuzuje důležitost stránek podle citací na ostatních stránkách.
Sondy Spirit a Opportunity zkoumají povrch planety Mars, jsou do značné míry samostatné.
Průzkumné vozítko Opportunity.
Počítačový systém IBM Watson dokázal porazit lidské soupeře ve vědomostní hře Jeopardy. Musel analyzovat otázku a najít odpověď ve své off-line databázi.
Český programátor Tomáš Mikolov ve společnosti Google vyvinul techniku pro zpracování přirozeného jazyka, která se stala základem dalších nástrojů a technik.
Podnikatelé Sam Altman a Elon Musk zakládají neziskovou organizaci OpenAI pro etický výzkum umělé inteligence. Organizace později přešla na hybridní strukturu, aby mohla generovat zisk.
Firma Tesla testuje samořídící systém využívající kamery pro ovládání a navigaci auta. Plného autopilota ale od té doby navzdory opakovaným slibům ještě nedokončila.
Ukázka Autopilota Tesla.
Laboratoř DeepMind (koupená firmou Google) vyvinula program AlphaGo, který pomocí strojového učení dokázal porazit nejlepšího hráče go na světě.
Společnost OpenAI oznámila, že vyvinula velký jazykový model GPT-3, který je schopný produkovat věrohodně vypadající smysluplný text. Zveřejnění modelu o rok odložila.
OpenAI šokovala svým generátorem obrázků, který umí na základě textových instrukcí vytvořit prakticky libovolné obrazy v překvapivé kvalitě.
Astronaut na koni, vygenerovaný DALL-E 2.
OpenAI otevřela veřejnosti nástroj pro konverzaci s velkým jazykovým modelem. Nástroj si získal ohromnou popularitu pro své všestranné využití.
Firma Microsoft masivně investuje do společnosti OpenAI a do svých produktů chce postupně implementovat tzv. kopilota, který umí editovat i vytvářet obsah.
Společnost Google ukázala svůj konverzační nástroj Bard založený na velkém jazykovém modelu LaMDA. Plánuje zavést inteligentní generativní nástroje do programů Workspaces.
OpenAI ukázala svůj nový velký jazykový model GPT-4 s ještě lepší schopností generovat smysluplný text. Podle některých vykazuje záblesky obecné inteligence.