2005

Registrace domény YouTube.com

Dne 14. února 2005 byla oficiálně aktivována doména YouTube.com. V té době ještě se sloganem Tune In, Hook Up, který odkazoval k nápadu online seznamky s videi.

 

Zakladatelé YouTube. (zdroj: Profimedia.cz)

 

První nahrané video

Dne 23. dubna 2005 spoluzakladatel Jawed Karim nahrál „první video“ na platformu. Me at the zoo vzniklo v zoo v San Diegu a dodnes nasbíralo přes 340 milionů zhlédnutí.

 

Beta verze YouTube

V květnu 2005 spustili zakladatelé beta verzi, která uživatelům umožnila nahrávat videa a sdílet je odkazem či e-mailem. Přehrávač byl postavený na technologii Adobe Flash.

 

První verze webu. (zdroj: Archive.org)

2006

Strmý růst popularity

V roce 2006 už YouTube obsluhoval miliony zhlédnutí denně. Uživatelé masově nahrávali i videoklipy z televize či hudební videoklipy, což přineslo první konflikty s držiteli autorských práv.

 

Evolution of Dance. (zdroj: YouTube.com)

 

Reklamní partnerství

YouTube začal rozvíjet spolupráce s tradičními mediálními domy, například s televizní stanicí NBC, a poprvé zkoušel různé modely zobrazování reklamy před videi.

 

Google koupil YouTube

Dne 9. října 2006 oznámil Google akvizici YouTube za 1,65 miliardy dolarů v akciích. Dokončeno bylo 13. listopadu. Tato transakce otevřela YouTube cestu k masivnímu rozvoji.

2007

YouTube Partner

Program umožnil vybraným tvůrcům sdílet zisk z reklamy zobrazené u jejich videí. Postupně se z tohoto programu stal jeden z pilířů tzv. tvůrcovské ekonomiky a dal vzniknout novému typu internetových celebrit – influencerům.

 

YouTube Awards

Poprvé byly uděleny YouTube Awards, kde komunita volila nejlepší uživatelská videa roku. Ocenění měla zdůraznit roli komunity a amatérské tvorby.

 

Virální klip OK GO. (zdroj: YouTube.com)

 

Honest Beginnings

V roce 2007 nahrál na YouTube své první video Janek Rubeš, tehdy pod přezdívkou noisebrothers. Video „Janek šíří dobro“ je zapomenutým klenotem české historie.

2008

Bubliny s odkazy

Byla spuštěna funkce Anotací, tedy interaktivních textových bublin, které tvůrcům umožnily vkládat odkazy a poznámky přímo do přehrávaného videa bez nutnosti editovat video samotné.

 

Filmy a seriály na YouTube

YouTube se dohodl s MGM, CBS a dalšími majiteli práv na oficiální distribuci jejich obsahu. Na YouTube byly legálně ke zhlédnutí celé filmy a pořady, doplněné o reklamy.

2009

Podpora HD

YouTube dále rostl a postupně nabídl vyšší rozlišení videa (720p a 1080p). Každý den tou dobou uživatelé spustili přes miliardu videí.

2010

Živé vysílání

YouTube začal experimentovat s bezplatným živým vysíláním, např. z indické kriketové ligy (IPL). Šlo o první velký sportovní přenos online formou zdarma.

2011

3 miliardy zhlédnutí denně

Počet denních zhlédnutí překročil 3 miliardy. YouTube se etabloval jako video gigant nejen v USA.

 

Integrace Google+

Služba se těsněji provázala se sociální sítí Google+, což ovlivnilo přihlašování i správu komentářů. Tato integrace značnou část komunity rozhněvala a panovaly obavy, že značka YouTube bude pohlcena mateřským Googlem.

2012

4 miliardy zhlédnutí denně

Růst pokračoval a YouTube uvádí čtyři miliardy přehrání denně. S tím stoupaly také nároky na moderaci obsahu.

 

Gangnam Style

V prosinci 2012 dosáhl videoklip „Gangnam Style“ od jihokorejského zpěváka PSY jako první v historii jedné miliardy zhlédnutí.

 

PSY - Gangnam Style. (zdroj: YouTube.com)

2013

YouTube Music Awards

Pořádal se YouTube Comedy Week a také první ročník YouTube Music Awards, které slavily největší hudební úspěchy na platformě. V roce 2015 se pak YouTube stal nejoblíbenějším hudebním portálem v USA.

2014

Placená verze

V roce 2014 byla spuštěna služba Music Key, která umožnila přehrávat hudbu v mobilní aplikaci i na pozadí.

2015

Spuštění YouTube Red

Služba YouTube Red nabízela předplatné bez reklam a možnosti přehrávání videí na pozadí či offline. Později přejmenována na YouTube Premium.

2016

360° živé přenosy

YouTube nabídl možnost živě vysílat v 360stupňovém formátu, což měli ocenit především filmaři hudebních a sportovních akcí.

2017

Změna loga YouTube

Poprvé v historii se výrazně proměnilo logo, které už nezdůrazňuje slovo „Tube“ odkazující na televizní obrazovku a místo toho staví do popředí ikonické tlačítko „Play“.

 

Změna loga YouTube. (zdroj: YouTube.com)

 

Despacito a 4 miliardy zhlédnutí

Portorická píseň Despacito se stala prvním videem, které dosáhlo 4 miliard zhlédnutí. Později se vyšplhala až přes 8 miliard.

2018

Rebranding na YouTube Premium

Bývalá placená služba YouTube Red se transformovala do YouTube Premium. Zahrnuje předplatné bez reklam, obsah navíc a přístup k YouTube Music.

 

Nové zásady pro obsah dětem

Po kontroverzích kolem dětských videí a skandálu „Elsagate“ YouTube zpřísnil pravidla ohledně videí určených dětem.

2019

Zaokrouhlování počtů odběratelů

Veřejné zobrazení počtu odběratelů se zkrátilo na tři hlavní cifry (např. 105k). Toto opatření omezilo vliv různých nástrojů k živému sledování nárůstu odběratelů.

2020

Reklama u dětského obsahu

Od roku 2020 musí tvůrci u každého videa označit, zda je určeno pro děti. YouTube zavedl restrikce na cílenou reklamu u dětských videí.

2021

Odstranění veřejného počtu „dislikes“

YouTube přestal zobrazovat počet palců dolů, údajně aby chránil tvůrce před koordinovaným zneužitím negativních hodnocení.

 

YouTube Shorts

YouTube spouští funkci Shorts pro krátká vertikální videa, aby konkuroval aplikacím jako TikTok a Instagram Reels.

2022

Baby Shark a 10 miliard zhlédnutí

Dvouminutové video Baby Shark Dance překonalo jako první hranici 10 miliard zhlédnutí, později se vyšplhala až přes 12 miliard.

 

Baby Shark Dance (zdroj: YouTube.com)

2023

Postupné zpřísňování pro AdBlock

YouTube začal testovat a nasazovat nová omezení, která blokují videa uživatelům s aktivními blokátory reklam.

2024

Zákaz clickbaitu

V prosinci 2024 YouTube začal se zaváděním omezení clickbaitových titulků. Cílem má být zvýšení kvality obsahu a snížení šíření nekalého obsahu.

2025

YouTube se vrací na TV

Podle vyjádření Neala Mohana, šéfa YouTube, má nyní platforma poprvé více přehrání z chytrých televizorů než z mobilů.